۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر    تعداد بازدید : 214

دکتر عارفی در سالروز به آتش کشیده مسجد جامع کرمان: نقطه عطف سقوط نظام شاهنشاهی در کرمان به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان بود

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عارفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مراسمی که به مناسبت سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، حجت الاسلام و المسلمین عارفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه در مراسمی که به مناسبت سالروز به آتش کشیده شدن مسجد جامع کرمان در 24 مهر برگزار شد گفت:

 

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (آل عمران 96)

 

حجت الاسلام و المسلمین عارفی ضمن عرض سلام به حاضرین در جلسه، مسئولین گرامی، امام جمعه کرمان، استاندار کرمان، روحانیت معزز، و مردم، ایام خجسته ولایت و امامت قطب عالم امکان آخرین ذخیره خدا حجت بن الحسن العسکری (روحی و ارواح العالمین له الفداء) را به همه شیعیان و محبان تبریک گفتند.

دکتر عارفی گفت: از وقتی که حضور آدم بر روی کره زمین قرار گرفت مسجد بود، آیه ای که در ابتدا خوانده شد اشاره به همین مطلب دارد، انسان با مسجد زندگی کرد، انبیا و اولیای الهی، ائمه طاهرین تمام فعالیتهای خود را در مرکزی به نام مسجد که هم حالت قدسی دارد و هم کارکردهای اجتماعی و سیاسی دارد انجام دادند. طبق آیه شریفه فوق در بیان عظمت مسجد الحرام که اولین مسجد بر روی زمین است، بیت العتیق است، برخی تصور می کنند که مسجد الاقصی و قدس شریف مقدم است، مسجد الحرام توسط حضرت آدم علیه السلام بنیان گذاری شد و توسط حضرت ابراهیم علیه السلام تجدید بنا شد، اولین قبله و بیت محترم کعبه شریف بود، بعد به امر خداوند قدس شریف شد و سپس در سال دوم هجری تغییر قبله شکل گرفت و کعبه شریف قبله گاه مسلمانان شد. پس در نتیجه اولین مسجد در روی کره زمین کعبه شریف و مسجد الحرام است. خداند متعال برای این مسجد مبارک و با عظمت دو کارکرد را بیان می کند: یکی کارکرد اخروی است که همان هدایت برای عالمیان است، خانه توحید است، وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا- و مساجد ويژه خداست پس هيچ كس را با خدا مخوانيد. (جن 18)

مساجد جمع مسجد است و مسجَد 3 چیز است: مکان سجده مسجِد است، زمان سجده است که اوقات الصلوه است، آلت صلاه و عبادت است که شامل 7 عضوی است که زمان سجده بر زمین گذاشته می شود، این همان توحید اعظم است، چیزی را با خدا شریک نکنید و آنچه از آن اینهاست از آن خداست یعنی مکان نماز برای خداست و کسی حق ندارد در آن تصرف کند، زمان نماز و اوقات نماز مال خداست، کسی حق تصرف ندارد. گاهی در جلسات ستاد اقامه نماز که حضور داشتیم و سوال می شود که آیا اول وقت نمازمان را بخوانیم یا نخوانیم و در محل کارمان حاضر باشیم و کار مردم را راه بیاندازیم؟ در پاسخ گفته ام که اول وقت متعلق به اداره نیست و مختص خداست و چیزی که مال خداست را نمی توان به دیگران واگذار کرد، نه آن را فروخت، نه اجاره داد و نه حتی خدمتی در آن زمان داد مگر اینکه جان انسانی وابسته به آن زمان باشد و یا اینکه خدماتی اورژانسی نیاز باشد، زیرا ساعت نماز که مال خداست و تصرف در زمان خدا ممنوع است. حتی دست و پاها از 7 عضوی که در وقت نماز بر زمین گذاشته می شود متعلق به خداست، لذا زمانی که در زمان مامون لعنت الله علیه در مورد قطع ید سارق در قضاوت، بین فقهای حنفی و مالکی و شافعی و حنبلی اختلاف افتاد، مامون همه را به امام جواد علیه السلام ارجاع داد و حضرت فرمودند که مراد از "ید" انگشتان دست می باشد، اشکال کردند که روی چه مبنایی می گویید که ید شامل انگشتان دست می شود در حالی که ید همه دست را در برمی گیرد، حضرت استناد به آیه شریفه مذکور کرده و فرمودند کف دست "مسجَد" است و مال خداست و کسی حق تصرف ندارد.

اما کارکرد دوم برای مسجد، کارکرد دنیوی مسجد است و این کارکرد از آیه شریفه استفاده می شود، إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ ... این خانه برای مردم است، زیرا خدا که خانه ندارد چون فیزیک ندارد، متافیزیک است، طول و عرض و عمق و جرم ندارد، مکان نمی خواهد و به هر سو نگاه کنی خداوند هست. پس چرا مسجد را می گویند خانه خدا؟ جهت عظمت و قدسیتی است که نسبت میدهد به خودش تا مقدس گرداند این مکان را، جای تعرض و هر کاری نیست بلکه کارکردهای اخروی دارد. همچنین کارکردهای دنیوی دارد که عبارت است از: مکان حل مشکلات مردم که در تاریخ اسلام بوده است، شما در تاریخ مسجد النبی دومین مسجدی که حضرت رسول (ص) در مدینه ساختند، می بینید که چندین کارکرد دارد: فقط برای عبادت نبود، بلکه مرکز حکومت بود، یعنی حضرت رسول به عنوان رئیس و حاکم دولت اسلامی در مسجد استاندار و فرماندار تعیین می کردند، جلسات هیئت دولت را تشکیل می داد، فرماندهان نظامی را به حضور می پذیرفت، برنامه ریزی جنگ و جهاد می کرد، محل تعیین سیاست بود، مسجدی که خودش را از مسائل سیاسی و مسائل مردم دور نگه دارد و صرفا بر سجده کردن و تسبیح شمردن قناعت کند آن مسجد مسجد نبوی نیست، اون چیزی شبیه کنیسه و کلیسا است و کنیسه و کلیسا است که از محل خدمت رسانی به خلق خدا و دخالت در سرنوشت انسانها بیگانه است، اما مسجدی که از روز اول محل قدرت پیغمبر خدا و تصمیمات حکومتی و سیاستی بوده است نمی تواند مسجد اسلامی باشد بدون اینکه حضوری جدی در مسائل منفعت عمومی، اجتماعی و سیاسی کشور داشته باشد.

حجت الاسلام عارفی افزود: از دیگر کارکردهای دنیوی مسجد کارکرد رسانه ای مسجد است، در زمان خودش، مسجد بزرگترین و بهترین رسانه بود، برای اینکه مسائل مورد نیاز اجتماعی مردم را اطلاع رسانی آسان کند، لذا برای بعض اخبار مهم مناره های مساجد اذان می گفتند یعنی خبر از یک واقعه ای است که رسول خدا آنها را به مسجد می خواند و آنجا کلام رسول خدا را می شنیدند و به سراسر جهان اسلام منتقل می کردند، یک رسانه قوی و در زمان خودش بهترین رسانه بود. مسجد محل علم و تربیت بود، دروس پیامبر خدا اعم از دروس فقهی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و حتی دروس صنعتی و امثالهم در مساجد انجام می شد، وجود نازنین امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) محل تدریس شان و حلقه های درسشان مسجد النبی بود، شاگردان بزرگی تربیت می کردند، به گفته ما شیعیان 4000 شاگرد را امام صادق علیه السلام در مسجد تربیت کرد، و به گفته برادران اهل سنت از جمله احمد بن حنبل در کتاب مسندش می گوید 7000 شاگرد را تربیت کرد، دانشگاه بود مسجد، مدرسه بود مسجد، مسجد جای بی بخار بودن و چرت زدن نیست، جای رشد اخلاقی است، رشد علمی است، رشد سیاسی است، رشد اجتماعی و رسانه ای است، مخصوصا در این زمان ما برای مقابله با تهاجم فرهنگی، نفوذ فرهنگی، جنگ رسانه ای و فضای مجازی که متاحقیقت است مسجد کارکرد دارد. کمک به محرومان در مسجد بود، سازماندهی این مسائل در مسجد بود.

دکتر عارفی خاطر نشان ساخت: نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی برای بزرگترین تحلیل کنندگان سیاسی عالم شوک آور و تعجب برانگیز است، بزرگترین دانشمندان غربی یکی از ارکان شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی را وجود مساجد می دانند که در آنجا برنامه های انقلاب سازماندهی می شد. مسجد محل نظم و انضباط گروهها و تشکل های انقلابی برای مقابله با ستم طاغوتیان بود. لذا پهلوی خبیث اول رضا خان قلدر وقتی نقش مسجد را متوجه میشود به مسجد گوهر شاد حمله می کند و آنگونه نمازگزاران را به خاک و خون می کشد. تیر خلاص بر پیکر پهلوی اول وقتی نواخته شد که به سوی گنبد مسجد گوهر شاد تیر رها کرد، فاتحه اش همان وقت خوانده شد، پهلوی دوم عبرت نگرفت و در جریان انقلاب مردم شریف باتقوا، با فرهنگ و مومن کرمان در همین مسجد جامع وقتی به آن حمله شد و مسجد را به آتش کشیدند کبریت آتش را بر دامن خبیث شاه کشیدند و شاه سوخت و نابود شد و در شعله های آتش مسجد کرمان و شعله های قرآن هایی که به آنها جسارت شد تاج شاه سوخت و از سرش به قعر زمین فرو رفت. اضمحلال دولت پهلوی نقطه عطفش آتش زدن مسجد جامع کرمان است، علت اینکه گفته می شود این روز گرامی داشته شود بدین سبب است که قیام مردم کرمان کمتر از قیام مردم تبریز مشهد و جاهای دیگر نیست، باید تاریخ ما برج باشد و از دور نشان داده شود، و اینجا می طلبد مسئولین ما کار کنند و این نماد مقاومت مردم کرمان را که از همین مسجد سرداران بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی عزیز تربیت شد که جهان را با مظلومیت و رشادت و قدرت اسلام که خداوند در بازوانش گذاشته بود متحول کرد و در تدبیرش نهفته بود، از همین مسجد بود. شهید مغفوری و دهها شهید دیگر از همین مسجد جامع کرمان است، در بعد از انقلاب نقش مسجد در تامین نیروهای دفاعی و بسیجی ما از مرزهای عزیز ما جدی بود، در همین مسجد کمک های پشت جبهه و تدارکات، جمع شدن نیروها برای جبهه ها سازماندهی می شد، مساجد نقش اول را داشتند، نه فقط در تربیت نسل جوان برای اینکه مجاهد شود بلکه در اعزام و جذب هم حرف اول را میزد، و بنده امروز با اطلاع این جمله را می گویم که بیشترین نقش در مبارزه با این بیماری خطرناک و مهلک کرونا را مساجد داشته اند، هم نقش آرامش دهنده به مردم و هم نقش الگوسازی در رعایت مسائل بهداشتی. روحانیت معزز ما، ائمه جماعات ما چنان همراهی کردند که مردم به عنوان یک تکلیف دینی پذیرفتند که باید نکات بهداشتی را رعایت کنند. این کارکرد مسجد بود، مسجد همیشه حلال مشکلات مردم ما بوده است.

وی در پایان گفت: از خدا می خواهیم که این مسجد همیشه پایدار باشد و با قدوم مبارک بقیه الله (الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء) منور تر گردد. خدایا عزت و عظمت خودت را بر ملت ایران روز افزون بفرما.

 

 

 

 

 

نظر شما :
captcha